Vingerne på en række af DONG's havvindmøller rammes af slitage.

Inside story

Ødelagte vindmøller kan ramme DONG’s børsnotering

Børsaktuelle DONG står over for problemer med en række af selskabets havvindmøller, der ikke kan holde til det barske miljø langt fra land. Leverandøren Siemens nægter at betale for de dyre reparationer, og de professionelle investorer herhjemme kræver svar fra DONG's topledelse om, hvor meget de ødelagte møller kan ende med at koste DONG.

Havvind er det altafgørende forretningsområde for DONG, der om få dage lander på børsen med en markedsværdi på op imod 100 mia. kr.

Selskabet har således et erklæret mål om at være verdens førende inden for havvind, og det er da også netop afkastet inden for den grønne del af energikæmpens forretning, der på sigt forventes at give de bedste afkast.

Nu viser det sig imidlertid, at en række af de havvindmølleparker, som DONG har opsat, bliver ramt af slitage i langt større omfang end hidtil antaget.

Det er primært møllerne fra DONG’s hovedleverandør Siemens, der oplever problemer, da den hårde vind og salte luft langt fra land medfører, at vingernes forkant revner.

I industrien har problemet længe været kendt, men de professionelle investorer har indtil nu haft den opfattelse, at leverandøren Siemens skal betale for eventuelle reparationer og andre udgifter i forbindelse med, at møllerne for eksempel ikke kan producere el, mens de bliver repareret.

“Vi vurderer generelt, at afhjælpning af erosion på vingernes forkant er vores leverandørers ansvar, men leverandørerne vil måske have en anden holdning. Senest har Siemens Wind Power A/S indtaget den holdning, at en specifik problemstilling med erosion pa vingernes forkant må anses for at være normal slitage og derfor ikke er dækket af deres garanti. Denne tvist er endnu ikke afklaret, og vi vil eventuelt skulle afholde omkostninger forbundet med reparationsarbejde og fremtidigt vedligeholdelsesarbejde,” skriver den statslige energigigant i sit omfattende børsprospekt.

Flere professionelle investorer er bekymrede

Flere af de professionelle investorer herhjemme udtrykker over for InsideBusiness stor bekymring for problemets omfang, da det kan blive en dyr affære for DONG at udskifte de mange ødelagte møllevinger.

”Det er klart, at det giver en usikkerhed omkring casen, at DONG’s havvindmøller nu viser sig at gå i stykker så relativt tidligt. Problemet er, at det kan blive dyrt at reparere samtidig med, at DONG rammes af, at møllerne ikke kan producere strøm, når de skal udskiftes. Som investor er det svært at få en fornemmelse af, hvor godt DONG reelt har taget højde for problemet, siger porteføljeforvalter Kim Korsgaard Nielsen fra Carnegie Asset Management.

Tirsdag morgen kl. otte afholder DONG’s emissionsbank Nordea en telekonference for en række af de største danske investorer, og flere af dem understreger over for InsideBusiness, at de meget gerne vil have DONG-ledelsen og direktør Henrik Poulsen til at forholde sig til, hvor stort problemet med de ødelagte havvindmøller er, og hvordan DONG har tænkt sig at løse det.

”I forvejen er det vanskeligt at værdisætte DONG’s havvindmøller, da der ikke er ret meget på markedet at sammenligne med. Det er en bekymring, at DONG allerede nu oplever problemer fra en del af møllerne fra Siemens, der har leveret til en stor del af DONG’s parker. Det er vi nødt til at få mere klarhed over,” siger porteføljemaneger Søren Krohn fra Gudme Raaschou Asset Management.

En række andre investorer bekræfter over for InsideBusiness, at de er opmærksomme på problematikken omkring de revnede vindmøllevinger.

Investorernes udfordring er dog, at det sandsynligvis vil blive vanskeligt at få et mere detaljeret indblik i, hvor store problemerne er, samt hvad DONG i sidste ende skal betale for at få styr på vindmøllerne.

Ekstremt svært at skifte møllevinger

En af de store udfordringer er, at det er vanskeligt og derfor også dyrt at udskifte vinger på havvindmøller. Man risikerer, at der kun er meget få egnede tidspunkter i løbet af et år, simpelthen fordi det blæser for meget ude på havet til, at man kan sejle tæt nok på og dermed komme til at pille vingerne af møllerne og sejle dem ind til land for at få dem repareret.

“Vores vindmølleleverandører har udviklet løsninger, som ifølge vores leverandører kan anvendes offshore til at afhjælpe erosion pa vingernes forkant, herunder løsninger til idriftsatte vindmølleparker. De løsninger, som leverandørerne har udviklet til at afhjælpe erosion på vingernes forkant, vil dog måske ikke fuldt ud kunne forhindre erosion i den resterende del af vindmølleparkens forventede levetid,” skriver energiselskabet.

DONG peger selv i sit prospekt på, at selskabets leverandører har udviklet teknikker, der muligvis kan afhjælpe en del af problemet ude på vandet, men det er dog tvivlsomt, at man dermed kan komme hele hovedpinen til livs.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra DONG.