bogmartin

Kultur

Stærk bog om at tænke på nye måder

Roger Martin er ikke så kendt et navn i den danske ledelsesdebat, som han måske burde være. I en årrække har han været personlig rådgiver for Jørgen Vig Knudstorp. Især i de år, hvor LEGO viste en imponerende vækst. Nu står han bag interessant og stærk ledelsesbog

”Galskab er at gøre det samme igen og igen og forvente forskellige resultater for hver gang”. Sådan starter Roger Martin sin seneste bog om at tænke på nye måder. En bog, som er en samling artikler, han har skrevet til Harvard Business Review. I alt 14 kapitler pakket ind i et kort for- og efterord.

Grundtonen, at se ting fra en anden vinkel, er så stringent præsenteret igennem bogen, at den kan læses forfra og bagfra med samme udbytte.

Ja, selv forord og efterord kunne faktisk byttes om. Det gør det til en stærkt sammenhængende bog, men også en bog, som nok ikke skal læses fra ende til anden i ét stræk. Den skal læses i småstykker. Gør man det, er belønningen også ganske klar. Bogen sætter tanker i gang om at se konventionelle forretningsmodeller fra en anden lige så brugbar vinkel. Det er Roger Martin, når han er bedst.

I en årrække har Roger Martin været personlig rådgiver for Jørgen Vig Knudstorp. Især i de år, hvor Knudstorp og LEGO viste en imponerende vækst.

Men Roger Martin er ikke så kendt et navn i den danske ledelsesdebat, som han måske burde være. På CNN lagde Knudstorp i 2014 ikke skjul på sin begejstring for samarbejdet. Han fremhævede Martins bog, ’Opposable mind’, som en af de mest betydningsfulde ledelsesbøger, han havde læst. En anerkendelse, der burde få andre danske ledere til at kigge mere efter, hvad Martin gør sig af tanker om ledelse.

En forklaring på ukendskabet herhjemme er formentlig, at Roger Martin mest af alt er optaget af store internationale koncerner, som der ikke findes så mange af herhjemme. Men hans tanker om modsatrettet tænkning har gjort, at han er blevet fremhævet som en af verdens fremmeste ledelsestænkere af Thinkers50. Tilsyneladende har det bare ikke smittet så meget af på den hjemlige debat.

Boganmeldelse

A New Way to Think – Your Guide to Superior Management Effectiveness

Af: Roger Martin

Forlag: Harvard Business Review Press

Sprog: Engelsk

Sideantal: 256

Pris: 280 kr.

ISBN13: 9781647823511

Stjerner: 5 af 6

Bogen er anmeldt af James Høpner, efteruddannelseschef, bestyrelsesmedlem

’A new way to think’ er som nævnt bygget op omkring en række artikler skrevet til Harvard Business Review gennem det sidste årti.

Kapitlerne er sorteret i en række tematikker, som omhandler virksomheders kontekst, beslutninger, organisering og nøgleaktiviteter. Temaerne kommer rundt om en række underdiscipliner som strategi, kultur, fusioner og planlægning.

Mange ledelsesfelter

Ja, der er stort set ikke det ledelsesfelt, der ikke bliver berørt. Er man læser af Havard Business Review (HBR), er der ikke store overraskelser i stilen. Er man ikke flittig læser af dette internationale tidsskrift, kan formen godt overraske lidt.

Teorier er meget implicitte. Praktiske implikationer skåret ud i pap, og historier fra virkeligheden i store internationale koncerner er strøet med let hånd ud over teksten. Det kan virke lidt overfladisk, men man skal ikke tage fejl. Der er tænkt over tingene, og det er testet af.

Det gælder også for Martins artikelsamling. Martins baggrund som ledelsesprofessor og rektor for Rotmann University mærkes klart under overfladen.

I kapitlerne tager Martin en for en fat i ledelsesmodeller, som har haft en vis udbredelse. Og så bliver de ellers pillet fra hinanden og ender med et forslag om en helt modsat måde at se tingene på.

Nogle af hovedbudskaberne lyder således: Tingene sker hos frontpersonalet, ikke på direktionsgangen. Sæt kunder før aktionærerne. Genkendelige løsninger overtrumfer perfekte løsninger. Gode valg kræver forestillingsevner mere end data. Planer erstatter ikke strategier. Talenter har mere brug for at føle sig specielle end at få penge og titler. Ved fusioner handler det mere om at give værdi end at få værdier ud af den anden.

Sat på spidsen er det en bog fyldt med tankevækkende onelinere.

Bogen er i den grad tankevækkende. Den er konkret og klar i sine pointer. HBR-formen viser sin styrke i den henseende. Man kan godt savne, at kapitlerne bindes sammen og forlænger hinanden. På den måde kan bogen godt fremstå lidt fragmenteret.

Det er også derfor bogen ikke skal læses i ét stræk. Den bør ligge på natbordet og læses i småbidder. Som at spise god chokolade. Det smager bedst, når man ikke tømmer hele æsken på en gang, selv om næste stykke altid ligger og frister en.

Han man brug for mere sammenvævede tanker, skal man læses nogle af Roger Martin tidligere bøger, eksempelvis ’Opposable Mind,’ som han udgav tilbage i 2007.

Bogen er anmeldt af James Høpner, efteruddannelseschef i Praktiserende Lægers Organisation.

Læs mere

Genudgivet ledelsesbog fortjener en genlæsning

Ny bibel om succesformlen for M&A

Cepos’ visioner for Danmark har passeret sidste salgsdato

Et godt indspark om den falske iscenesættelse af den perfekte leder

Mindful ledelse – et værktøj til personlig udvikling også for stærke ledere

Et indblik i generationsledelse gør os ikke klogere 

Bliv klogere med kunstig intelligens

Hvordan kan medarbejdere disrupte for at få bedre muligheder?

At gøre kunderne lykkeligere

Avanceret guide til kontorjobbet efter covid-19

Essensen af lederskabet

Kedelig bog om spændende emne

Lær storytelling fra bunden i ny bog

68 gode råd om hjemmearbejdet er 60 råd for mange

Ledelse i det offentlige har brug for flere redskaber

Hvordan balancerer lederen mellem kaos og kontrol?

Absolut Strategi er en eksplosion af viden og visioner for det strategiske arbejde

Lær at sige det hårde på en blød måde

Gennemresearchet bog om LEGO læser nærmest sig selv

Sådan genstarter man fællesskabet