Bogen lover meget: ”Opskriften på ledelseskommunikation, der skaber resultater og medarbejdertrivsel”. Og den skuffer bestemt ikke. Bogen er redigeret af Helle Petersen, der i mere end 20 år har arbejdet med kursusudvikling, ledelsesudvikling og undervisning på akademi-, diplom og masteruddannelser. Bogen er skrevet af 10 kommunikationsforskere, der hver bidrager med et kapitel. Det er tydeligt at der i hvert kapitel bringes eksperter på banen og den stringente redigering gør at det føles som en samlet bog og ikke en samling af 10 artikler.
Stort teoribatteri med overblik over de klassiske kommunikationsdiscipliner
Forfatterne kommer omkring vigtige grundsten i kommunikation. Først kommer man som læser omkring udviklingen af kommunikationsteorien og præsenteres for grundtesen om at kommunikation skaber den virkelighed som man som leder og medarbejder befinder sig i. Kapitlet sætter bogen godt i gang med en fornemmelse af at kommunikationsopgaven ikke er en statisk størrelse, men ligesom ledelse er en disciplin i forandring.
Boganmeldelse
Titel: Ledelseskommunikation
Forfatter: Helle Petersen (red.)
Forlag: Samfundslitteratur
Antal sider: 415 sider
Pris: 450 kroner
Score: Fem af seks stjerner
Kapitel 6 om retorik og ledelseskommunikation var en helt særlig oplevelse. Her præsenteres man som læser for de vigtigste retoriske værktøjer og kapitlet er samtidigt et meget konkret eksempel på en rektors kommunikation i forbindelse med en organisationsændring. Det fungerer især fordi vi kommer helt ned på de enkelte slides og budskaber og analyserer dem ud fra de værktøjer, der netop er introduceret. Kapitel 8 om krisekommunikation er en glimrende indføring i en kommunikationsklassiker, som er særlig vigtig anno 2024.
Håndbogen rummer også mere jordnære kapitler om f.eks. visuel kommunikation. Her indføres læser i brugen af metaforer og billeder og den effekt det kan have i kommunikation. Kombinationen af de meget teoretisk tunge kapitler og de mere konkrete emner fungerer rigtig godt.
Cases der skaber konkret inspiration
Bogen rummer meget spændende og brugbare cases. Og der er mange af dem. Særligt casen om Arlas kommunikation af Calcium-strategien gennem TED-Talk inspirerede Calk-Talks, Novo Nordisk praksis for intern ledelseskommunikation og forandringskommunikationen i forbindelse med fusionen mellem Nets og Nexi er inspirerende.
Bogen er skrevet i et teoretisk sprog og med henvisninger i hovedteksternes afsnit. Her har cases også en vigtig rolle ift. at gøre læsningen lettere.
Bogen kan betragtes som en god håndbog for ledere og kommunikationsmedarbejdere, der ønsker at mestre kommunikationens kunst.
Læs mere
Fremragende håndbog til nyudnævnte ledere
Anmeldelse: Klimarådet sætter regeringen under yderligere pres
Hvad er arbejdsnarkomani og konsekvenserne heraf?
Boganmeldelse: Jeg hedder Kåre Schultz. Jeg løser problemer
‘Blue Ocean’-forfattere vender alt på hovedet med nyt begreb: nondisruptive creation
Psykolog står bag fremragende bog om oplevelsessamfundet
Ledelsesbog: Sådan håndterer du de smukke unge mennesker
Hyggelig og hurtigt læst bog om innovation
Stærk bog om stilheden, vi mistede
Bureaukratiet er slemt – men ikke så slemt, som forfatteren hævder
Studiebooster – det handler ikke kun om karakterer