At optimere tiden ved kundebesøg er det helt afgørende salgsargument for den danske techspiller, Captego, som er i færd med at etablere sig i Danmark og globalt med salg af løsninger til forsikringsselskaber. Helt centralt for denne proces er integration med kameraet, når taksatorer og byggesagkyndige besøger forsikringsselskabernes kunder for at bese huse, bygninger og andre forsikrede genstande.
”Vi ser desværre rigtig ofte, at tiden ikke bliver brugt optimalt ude, når forsikringsselskaberne besøger kunderne. Der bliver ikke indsamlet nok data, og det er svært at finde tilstrækkeligt med tid, ligesom der ligger et stort dokumentationsarbejde i form af rapportskrivning bagefter, som kan gøres mere effektivt,” forklarer Captegos stifter, Bjarke Bentzen, bestyrelsesformand og chef for business development.
Konceptet er derfor at bruge mobiltelefonens kamerateknologi til at løse problemet og gøre det nemmere for taksatorer at agere ude hos kunden.
”Vi har set, at det er rigtig let for taksatorer at bruge mobiltelefonen til at tage billeder ude hos kunderne, det går lynhurtigt. Det, vi tilfører, er en nem løsning, der lagrer disse billeder på adressen, så de er nemme at søge frem igen. Derfor får selskaberne et mere klart overblik over deres risiko og historiske data, som er lette at søge frem igen.”
App kan spare penge på genforsikring med mere
Det kan ifølge Bjarke Bentzen f.eks. gøre det langt lettere at dokumentere og styre risici – skabe mere detaljeret databehandling, der igen gør det lettere for selskaberne at dokumentere deres risici, hvilket kan give bedre priser på genforsikring med mere. Adgang til søgning af billeder vil gøre det meget lettere at lave f.eks. due diligence af en større forsikringsportefølje.
”Selskaberne skal jo ud at lave en del compliance på byggeskadeforsikringer, der skal skrives en rapport og vi har hørt om selskaber, der modtager 500 pdf’er om dagen. Vi gør data let og tilgængeligt, og vi kan lave analyser via billedteknisk erfaring. Vi kan f.eks. identificere sokkelskader, hvis en bygherre har brugt den samme dårlige mørtel ved bygning af et større antal huse i samme område.”
Planen er, at data skal lagres i cloudløsninger, som gør det let at søge frem for forsikringsselskaberne i store databaser. Herunder også ved billedgenkendelsesteknologi, så man f.eks. hurtigt kan danne sig et overblik over de dele af den forsikrede byggemasse, der kan give problemer.
Captegos app er helt central for forretningen. Den skal sælges som tidssparende element for forsikringsselskaberne.
“Vi er ikke helt i mål med at knytte billedgenkendelsesteknologi til vores platform endnu, men det er noget, vi når til inden for det næste års tid.”
Captegos vision er vældig ambitiøs, og Danmark er kun en lille del af selskabets vækstplan.
”Vi har proof of concept, fordi vi allerede har fået kunder i Danmark og i Storbritannien, men vi vil gerne have flere. Vi har en forretningsplan, hvori vi skal fordoble salget i år, vi skal til Tyskland i efteråret og på baggrund af det, skal vi til USA. Det er målet,” forklarer Bjarke Bentzen med henvisning til, at man på den danske kundeliste har agenturerne Marsh McLennan og First Marine samt husfirmaerne Milton Huse og Lasse Larsen Huse.
Bjarke Bentzen er på grund af de internationale ambitioner selv trådt tilbage som direktør for at tiltræde rollen som bestyrelsesformand for at overlade direktørposten til den London-baserede Jeremy Sparrow, der har erfaring fra investment banking-miljøet fra Morgan Stanley og fra Renaissance Capital. Han ejer ligesom Bjarke Bentzen 15 pct. af aktierne.
Hovedaktionæren i Captego er ventureinvestoren Alfa Ventures, og ifølge Bjarke Bentzen er det en udpræget ventureinvestering, hvor ejerne ikke skal forvente et overskud i overskuelig fremtid.
Klar til periode med underskud
”Vi har kapital til at køre med underskud i 10 år, og det er også det, vi forventer at komme til på grund af vores ekspansionsplaner,” forklarer Bjarke Bentzen.
For ham handler det altså om at gøre tingene nemmere for kunderne – og det er der, hvor Captego forventer at tilføre værdi til forsikringsbranchen for alvor, og man oplever, at kunderne typisk øger brugen af virksomhedens app over tid i stedet for at sige abonnementet op.
”Vores kunder vil gerne digitaliseres, men de har svært ved at finde en metode, der ikke vokser til et kæmpestort it-projekt. Vi holder processen enkel med frontpersonalet som omdrejningspunkt og et enkelt klik på en kamera-app. Hver eneste registrering, der laves med appen, skaber et dybt, men overskueligt digitalt beslutningsgrundlag hos kunden. Jo mere data øges, desto stærkere står kunden. Det er her, den store værdi ligger.”
Læs mere
Tryg-ejer fanget i kapitalfonds fiaskonotering
International gigant satser stort på motorforsikring i Danmark
Forsikringsselskab lukker og slukker, Topdanmark tager over. Opdateret
Forsikringsbranchen vil ødelægge hælermarkedet med register
Euro Accident slås med it-problemer for at nå forretningsplan
Tandlæger udkæmper betændt forsikringsstrid
Revolution på vej i forsikringsbranchen med overgang til økosystemer
Underskud på SUL-forsikringer retter sig. Men der er fortsat kun én vinder
Sønderjysk Forsikring: Vi vil ikke samarbejde med agentur om andet end bilforsikringer
Fremadstormende spiller drøner ind på bredt forsikringsmarked med opkøb
Brand og modvind koster blodrøde tal hos Købstædernes Forsikring
Derfor er price walking så ømtåleligt og vigtigt for forsikringsbranchen
Investorer presser på for salg af prestigeområde i Alm. Brand