Så når der lander en ny udgivelse fra Kurt Jacobsens hånd holder man lige et ekstra vågent øje – hvilket erhvervshistorisk klenodie er nu blevet vendt og drejet? Man holder også øje, fordi man ikke ønsker, at bogen lander på ens tæer. Kurt Jacobsens nyeste bog, ’Novo Nordisk’, er en tung krabat på næsten to kilo. Lækkert udført i kvalitetsmateriale og fyldt med billeder, uden at der på nogen måde er tale om en coffee table book.
Nok er der tale om en udgivelse hos forlaget Gad, der kan købes hos landets boghandlere som enhver anden bog. Men det forventede salg vil næppe gøre udgivelsen til en rentabel forretning. Det er bestemt heller ikke meningen. Der er nemlig først og fremmest tale om en udgivelse, der skal iscenesætte Novo Nordisk i anledningen af selskabets 100-års jubilæum.
Projektet med at forfatte og udgive bogen er nemlig finansieret af Novo Nordisk. Dermed bliver det dog også en balancegang for forfatteren.
På den ene side får man uhindret adgang til virksomhedens omfattende arkiver. På den anden side får man som forfatter en ’følge- og læsegruppe’ med repræsentanter fra den øverste ledelse, kommunikationsafdelingen, den juriske afdeling, nuværende og tidligere bestyrelsesmedlemmer og -formænd mv., der læser med over skulderen, mens teksten forfattes.
Boganmeldelse
Novo Nordisk
Af: Kurt Jacobsen
Forlag: Gads Forlag
Sprog: Dansk
Sideantal: 480
Pris: 499,95
ISBN13: 9788712072560
Stjerner: 6 af 6
Anmeldt af Olav Vorup Jensen, Head of Leadership & Cuture, Maersk Training People & Performance
Uden denne balancegang kan den forskningsmæssige integritet ikke holdes i hævd, så det er jeg ganske sikker på, at Kurt Jacobsen har evnet. Men – og måske heldigvis – virker det heller ikke, som om der lå en rygende pistol og ventede i virksomhedens arkiver.
Som taget ud af en spaghettiwestern
Det gør dog ingenlunde bogen til en kedelig omgang. Faktisk er det lidt af en page-turner. Personligt har jeg nok en veneration for det erhvervshistoriske felt, hvilket gør en bog som denne til lidt af en lækkerbisken, men samtidig brillerer Kurt Jacobsen også i måden, hvorpå han lader historien udfolde sig på.
Bogen er bygget kronologisk op startende med dr.phil. August Kroghs hjemkomst fra Nordamerika i 1923 med tilladelsen i hånden til at producere insulin til afslutningsvis at introducere nogle af de præparater, der skal være med til at forme Novo Nordisk de næste 100 år, herunder det efterhånden nok så kendte fedmepræparatet Wegovy.
Undervejs introduceres læserne til et hav af personligheder, produkter og omstændigheder, der var med til at skabe det Novo Nordisk, der eksisterer i dag.
Især tiden frem til fusionen i 1989 mellem Nordisk Gentofte og Novo Industri er særdeles godt skrevet. På mange parametre to meget forskellige virksomheder i kultur og virke, men altid i indædt tæt konkurrence med hinanden.
Bogen skifter løbende sit fortællingsmæssige fokus mellem de to virksomheder. Skiftene sker ofte i forbindelse med lanceringen af endnu et nyt produkt eller ny produktionsmetode, som den anden virksomhed hurtigt må finde et modsvar på, hvis den skal overleve. Det minder mest om en Sergio Leone spaghettiwestern, hvor kameraet skifter mellem duellanterne, indtil musikken dør ud, og den, der blinker, taber. Det er mesterligt orkestreret.
Et studie i dansk og international erhvervssucces
Skulle man have en anke mod bogen, kunne det være, at forfatteren med det nøgterne forskningsmæssige udtryk fravælger bredere perspektiveringer og dybdegående kritisk behandling af f.eks. ledelsesmæssige dispositioner i enkeltsager. Men forfatteren har sine grunde. En af dem er, at selv med næsten 500 sider er der simpelthen ikke plads nok.
Historien om Novo Nordisk er ikke kun en historie om en virksomhed, men også et casestudie for en række centrale emner som etablering, organisering, kernekompetencer, selskabsformer, erhvervspolitik, forskning, produktcyklusser, generationsskifte, kapitaltilførsel, leverandørstyring osv. Normalt er dette emner, som behandles i selvstændige bøger, men her får vi en virkelig case at se, nemlig hvordan de spiller sammen i Novo Nordisk gennem årene.
Bogen er en glimrende platform for videre drøftelser og perspektivering af ovenstående og andre emner. Den burde derfor finde vej til de højere læringsanstalters pensumlister. Det gør den desværre nok ikke, men der ligger indsigt og viden nok i denne bog til megen læring for fremtidens virksomhedsledere og dem, der bare gerne vil kende mere til en af Danmarks erhvervssucceser.
Anmeldt af Olav Vorup Jensen, Head of Leadership & Cuture, Maersk Training People & Performance
Læs mere
Kan kommunikationsledelse ændre verden?
En ultraløbers læringer om ledelse
Få inspiration fra kvindelig topchef i verdensligaen
Sådan skaber man en porteføljekarriere
Sjældent nyskabende og konkret bog om stress
En stærk ramme som en hjælp til at kunne svare på de svære spørgsmål
Når arbejdet ikke er løn nok i sig selv
Vismændene har tabt pusten. De må til Århus eller København
Strategi og ejerskab hænger sammen
Hvad vil det sige at være menneske i en tidsalder med kunstig intelligens?
Indsigtsfuld udgivelse om implementering
Sæt kunden i fokus – og ikke kun med ord
Kvinder! Lær at sige nej til ‘lorteopgaver’ for at vælge de ‘karrierefremmende’