netpos

Kultur

Topkarakter til vigtig bog om rigtig værdiskabelse for samfundet

Denne bog er med sikkerhed den bog, jeg i 2022 har anbefalet flest andre at læse. Dens budskaber reflekterende, åbenlyse i en 2022-kontekst og tillige utrolig velskrevet og velargumenteret. Ren luksus at læse. Sikring af bæredygtig langsigtet værdiskabelse er omdrejningspunktet

Det gamle David Attenborough citat: ”Enhver, der tror, ​​at man kan få uendelig vækst i et begrænset miljø, er enten en galning eller en økonom” står stærkt i indledningen i denne bog.  Bogen ‘Net Positive – how courageous companies thrive by giving more than they take’ er skrevet af Unilevers tidligere CEO Paul Polman og Andrew Winston, anerkendt forfatter og tænker udi bæredygtighed. Bl.a. Forfatter til ‘Green to Gold’.

Bogen tager fat i tankerne om, hvordan den enkelte virksomhed aktivt kan deltage i omstillingen ift. bæredygtighed i en bred og langsigtet kontekst.

Milton Friedman er død

Væksten, der udelukkende tager hensyn til flere generationers ‘Milton Friedman-tankegang’ om, at en virksomheds eneste berettigelse er at sikre afkast til aktionærer, bliver i denne bog taget under kærlig behandling. Konklusionen er klar. Milton Friedman er til dels død. Det er nemlig et både-og.

Boganmeldelse

Net Positive: How Courageous Companies Thrive by Giving More Than They Take

Af: Paul Polman og Andrew Winston

Forlag: Harvard Business Review Press

Sideantal: 280

Pris: 285

ISBN13: 9781647821302

Stjerner: 6 af 6

Bogen er anmeldt af Søren Strunk-Sørensen, sss@hildebrandtbrandi.com

Virksomheden skal sikre indtjening på lang sigt gennem løbende at sikre en net positive tilgang. Kort sagt giv mere til stakeholdere, og du vil over tid give mere til shareholders. Bogen er gennemsyret af en masse eksempler. Naturligvis en del fra Unilever, men også fra en række andre virksomheder og disses måder at tænke på. Coronakrisens ‘vindere’ og ‘tabere’ bliver vendt netop med udgangspunkt i tænkningen, at det at give mere her og nu vil give et større afkast på sigt.

Modet til at turde og at ville finde ind til virksomhedens ånd

De afsnit i bogen, der gjorde størst indtryk på mig som læser, er kapitlerne om det at bringe modet i spil. Modet til som leder at turde tænke længere end næste kvartalsrapport, næste bestyrelsesmøde. Og det at få alle med i virksomheden til at tænke på denne måde er vejen frem. Virkelig interessant og givende læsning.

Godt redaktørarbejde

Bogen er opdelt i 10 kapitler, som langt hen ad vejen kan læses helt selvstændigt. I kapitlerne kommer læseren vidt omkring. Emnerne spænder fra purpose til korruption, fra tillid til partnerskaber, fra værdier til elefanterne i rummet. Tror, at forfatterne og redaktørerne på HBR har haft et spændende samarbejde. Jeg er i især glad for de løbende sammenfatninger ‘Hvad net positive virksomheder gør’.

Står som en meget skarp bog

Man kan være enig eller uenig i argumenterne om net positive virksomheder og deres berettigelse. Og det kunne være spændende at få Niels Smedegård Andersen i tale omkring Unilever (han har været deres bestyrelsesformand siden 2019). Men jeg er helt sikker på, at der, hvor vi står i 2022, er denne vej – eller en afart heraf – den rigtige vej at gå. Bogen argumenterer godt, oplysende og dygtigt om dette. Uden at være belærende.

Jeg giver bogen 6 stjerner af 6 mulige. Velskrevet, perspektiverende og til tider provokerende i sin fremstilling af forskellen på den traditionelle tankegang om afkast til de få kontra afkast til de mange-samfundet.

Bogen er anmeldt af Søren Strunk-Sørensen

 

Læs mere

Kom tæt på historiens største hedgefondspekulant i ny bog

Lærerig og udfordrende bog om menneske og teknologi

Skærmtække for journalister imponerer ikke

Bogen om, hvordan verdens rigdom blev fordelt

Sådan skaber du smart vækst

Stærk bog om at tænke på nye måder

Genudgivet ledelsesbog fortjener en genlæsning

Ny bibel om succesformlen for M&A

Cepos’ visioner for Danmark har passeret sidste salgsdato

Et godt indspark om den falske iscenesættelse af den perfekte leder

Mindful ledelse – et værktøj til personlig udvikling også for stærke ledere

Et indblik i generationsledelse gør os ikke klogere 

Bliv klogere med kunstig intelligens

Hvordan kan medarbejdere disrupte for at få bedre muligheder?

At gøre kunderne lykkeligere

Avanceret guide til kontorjobbet efter covid-19