nejklubben

Kultur

Kvinder! Lær at sige nej til ‘lorteopgaver’ for at vælge de ‘karrierefremmende’

Fire kvindelige professorer starter en nej-klub, hvor temaet er at undgå de dårlige opgaver og i stedet satse på de karrierefremmende. Lær at sige nej til ”lorteopgaver” eller ”ikke-forfremmende opgaver” i bogen "Nej klubben. Et opgør med kvinders karriere-hæmmende arbejde," som får seks stjerner.

Denne bog starter på en restaurant, hvor fire kvindelige professorer fra Carnegie Mellon Universitetet i Pittsburg, Pennesylvania i USA har sat hinanden stævne til en hyggelig aften. Brenda har taget initiativet. Hun har brug for hjælp fra de andre. Hun er overvældet af arbejde og har mistet kontrollen over sin tid. Det viser sig hurtigt, at de tre andre kvinder sidder i akkurat samme suppedas. De er ved at drukne i arbejde og lider både personligt og professionelt under det.

Det bliver starten på Nejklubben, hvor medlemmer støtter hinanden i at sige nej til ’lorteopgaver’ eller ’ikkeforfremmende opgaver’. De bliver tilmed enige om at forske i, hvorfor kvinder ofte ender med den type opgaver, og hvorfor, de har svært ved at sige nej.

Bogen er nærmest pligtlæsning for alle ledere og også specialister i min optik – ikke blot i erhvervslivet, men også på universiteter (som de fire professorer beskriver indgående) og på arbejdspladser i hele den offentlige sektor.

Selv om bogen er målrettet kvinder, vil mænd også have glæde af at læse den, da de også skal være med til at skabe den nødvendige forandring og fordele ’lorteopgaverne’ bedre og dermed give kvinderne bedre chancer i karrieren.

Alle kan lære af denne bog, og kan have glæde af enten at være medlem af en nejklub eller af at forstå, hvorfor den er nødt til at eksistere.

Hvad er ikkeforfremmende opgaver og hvorfor lander de ofte hos kvinderne?

Ikkeforfremmende arbejde eksisterer på alle arbejdspladser, de er vigtige, da de kitter organisationen sammen. Forfremmende opgaver øger organisationens valuta, resultaterne er synlige, og det kræver specialkompetencer.

Det handler om at skabe en god balance i dine opgaver, så du løser begge typer opgaver. Det er også velkendt, at ”arbejde driver derhen, hvor det bliver udført”.

Bogen giver masser af eksempler på, hvorfor ikkeforfremmende opgaver driver mod kvinderne. De har svært ved at sige nej, synes, at opgaven skal løses for fællesskabet og har måske udført dem før med succes.

Eksempler på sådanne opgaver er: hjælpe andre med opgaver, koordinere og organisere, læse korrektur, arrangere sociale arrangementer, udvalgsarbejde, konfliktløsning, rekruttering, oplæring, husarbejde på kontoret – alt sammen noget, der skal gøres og giver mening.

Ikkeforfremmende arbejde er et problem, der er skjult ved højlys dag. Kvinderne skal selv lære at sige nej, pege på andre (mænd) til at løse opgaverne. Start med at gøre op, hvor meget af din arbejdstid, du bruger på arbejde, der ikke fremmer din karriere? Så ved du, hvor du skal sige nej.

Boganmeldelse

Nejklubben. Et opgør med kvinders karrierehæmmende arbejde.

Af: Linda Babcock, Brenda Peyser, Lise Vesterlund og Laurie Weingart

Forlag: Lindhardt og Ringhof

Sprog: Dansk

Sideantal: 312

ISBN: 978-87-27-01827-0

Pris: 300 kr.

Stjerner: 6 af 6

Anmeldt af Lilian Mogensen, professionelt bestyrelsesmedlem og rådgiver, tidl. koncerndirektør og HR-direktør i ATP og direktør i Udbetaling Danmark.

Bogen viser tydeligt, at alle andre strategier end nej har for høj en pris. Det nytter ikke at udvide arbejdstiden, at der opstår ubalance mellem arbejdstid- og familietid. Den pris er alt for høj og med risiko for stress og sygemelding. Bedre og sværere at sige nej. Flinkeskolen og opdragelsen spiller et puds.

’Nejklubben’ og støtte fra ligesindede er løsningen i første omgang. Bogen giver masser af eksempler på, hvordan man kan sige nej og, hvor man skal starte med at sige nej. At det er svært, men at det kan lade sig gøre.

En praktisk guide til større ligestilling på arbejdspladserne

Bogen er fyldt med masser af forskningsresultater fra de fire professorer om bogens tema: kvinders karrierehæmmende arbejde.

Den er også krydret med masser af praktiske eksempler, overvejelser og handlingsmuligheder. Jeg slugte bogen i én mundfuld, kunne genkende de mange oplevelser hos de fire kvinder, de gode eksempler og fik mere indsigt i de mange årsagsforklaringer og barrierer af forskningsresultaterne.

Herudover fandt jeg glæde ved de mange gode værktøjer, som er så enkle, at de kan bruges af alle. Jeg har læst bogen med en erhvervskvindes og -leders vinkel og vurderer derfor ikke bogen ud fra en forskningsmæssig vinkel.

Bogen samler på en enestående måde trådene, så man bedre forstår, hvad der skal til for at opnå mere diversitet og ligestilling på arbejdspladserne. Og der er ikke enkle løsninger. Men ’Nejklubben’ kan være en del af svaret.

Bogen slutter af i forrygende stil. Her er masser af praktiske vejledninger til, hvad man kan gøre. Fordel ikkeforfremmende opgaver tilfældigt og efter tur blandt de bedst egnede, ud fra kompetencer, lav lister over, hvem der kan udføre opgaverne, så de ikke lander hos de samme, oplær nye i løse opgaverne, brug mentorer til at hjælpe med den rigtige opgavesammensætning, kommuniker fra toppen, at ikkeforfremmende opgaver fordeles, og fjern de overflødige.

De fire forfattere sammenfatter egen læring, og i appendiks er opskriften på, hvordan man danner en nejklub med formål, krav til medlemmer, til møderne og til klubnormerne.

Kæmpe tak til de fire kvinder for at bidrage med data og forskning, personlige beretninger fra kvinder i mange brancher og egne erfaringer, som i bogen er omsat til øjeblikkelig brug og innovative råd til den enkelte og til organisationer.

Forfatterne viser, hvordan du med vigtige ændringer i din egen opgavemængde kan tage klogere beslutninger om det arbejde, du påtager dig. De fastslår også, at varige forandringer ikke kun handler om, at kvinder agerer anderledes. Det kræver en indsats af hele organisationen og ikke mindst ledelseskulturen, som skal sikre, at vi organisatorisk tildeler og belønner arbejde mere balanceret – til glæde for diversiteten og virksomhedens bundlinje.

Anmeldt af Lilian Mogensen, professionelt bestyrelsesmedlem og rådgiver, tidl. koncerndirektør og HR-direktør i ATP og direktør i Udbetaling Danmark.

 

Læs mere

Martin Thorborgs nye ledelsesbog scorer fem stjerner

Ny bog om nomadeledelse skuffer

Kom helt tæt på velfærdsstatens problemer

Vejledning til virksomhedsledelse i en global verden får seks stjerner

Hvad er faldgruberne ved hjemmearbejde?

Den uundgåelige bog om klargøring til seniorlivet

Grethes plan virkede ikke og giver en ledelsesmæssig mavepuster

Hvad er sandheden om Morten Albæk?

Få afmystificeret AI med suveræn lærebog

Sådan skærper du dit fokus

Sådan lærer du selv at leve bæredygtigt

Stærk bog om innovation i den offentlige sektor

Selvhjælpsbog om ligestilling tog næsten pippet fra anmelderen

Hvordan skaber man en karriere efter de 50